Planın temel amacı, bölgelerarası ve bölge içi gelişmişlik farklarının azaltılarak, sürdürebilir kalkınmanın gerçekleştirilebilmesini sağlayacak stratejilerin belirlenmesidir.
TRC1 Bölgesinin sektörel önceliklerinin mekansal boyutla entegrasyonunu analiz eden, tematik ve sektörel gelişme hedef ve önceliklerini belirleyen, yol gösterici ve katılımcı bir plan olarak hazırlanan TRC1 Bölgesi Bölge Planı’nda, bölgesel gelişmelere yön veren genel eğilimler tespit edilmiş ve bu tespitlere ilişkin potansiyeller değerlendirilerek bölgenin ihtisaslaşabileceği öncelikli alanlar ortaya konmuştur. Bu alanların belirlenmesi sürecinde, kurum ve kuruluşların ürettikleri bilgi ve dokümanlar göz önünde bulundurularak, bölgenin yerel dinamiklerinin harekete geçirilmesi amacıyla tüm paydaşların görüşleri bir araya getirilmiştir. Bu bağlamda, şeffaflık, hesap verebilirlik, katılımcılık, eşitlik ve sosyal içerme esasları çerçevesinde, sürdürülebilir büyüme ve rekabet edilebilirlik özelliklerine atıfta bulunarak hazırlanan Bölge Planı; yerel, ulusal ve uluslararası paydaşların işbirliğiyle oluşturulmuştur.
Kamu kurum ve kuruluşları, özel sektör, sivil toplum örgütleri ve toplumun çeşitli kesimlerinin etkin bir işbirliğine ve birlikte çalışma kültürüne dayanan TRC1 Bölgesi Bölge Planı, bu toplumsal fikir birliği ile ‘ortak akıl’ın oluşumunda geniş pay sahibidir. TRC1 Bölgesinin kalkınması amacıyla, sürdürülebilir kalkınma faaliyetlerinde lokomotif özelliğiyle bölge, yerel kaynakların harekete geçirilmesinde ve bölgesel kalkınmada öncü bir rol oynayacaktır. Plan çerçevesinde bölgedeki illerin yüksek düzeyde katma değer yaratma kabiliyetinin geliştirmesi ve bilimsel gelişmeye önem veren stratejiler vasıtasıyla üniversitesanayi işbirliğinin gerçekleştirilmesi beklenmektedir. Böylelikle TRC1 Bölgesinin ihtiyaç duyduğu politikalarla uyumlu bir kalkınma modeli oluşturulacaktır.
Bölge Planının sadece teorik bir plan olarak bırakılmaması ve günlük hayatın içinde yaşayan bir plan haline getirilmesi gerekmektedir.. Bu anlamda planın hayata geçirilmesi, TRC1 Bölgesinde bulunan tüm paydaşların Bölge Planı’nı sahiplenmeleri ve bu planın gereklerinin yerine getirilmesinde öncelikli rol oynamaları sonucunda gerçekleşebilir. Bölgenin geleceğini, şimdiden öngörebilmek ve bunun için bu öngörüye uygun planlama yapmak, hem yerindelik hem de yerellik ilkesiyle doğrudan ilişkilidir. Bu anlamda TRC1 Bölgesi Bölge Planı, TRC1 Bölgesinin bölgesel kalkınmada alacağı yolun şimdiden bir öngörüsü niteliğindedir.
Bu çalışmada katkısı bulunan ve emeği geçen; başta Devlet Planlama Teşkilatı Bölgesel Gelişme ve Yapısal Uyum Genel Müdürlüğü, GAP Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı, TÜİK Gaziantep Bölge Müdürlüğü, üç ilimizdeki Üniversiteler, Ajans Yönetim Kurulu ve Ajans Kalkınma Kurulu olmak üzere TRC1 Bölgesindeki tüm kamu kurum ve kuruluş yöneticileri ile sivil toplum ve sektör temsilcilerine teşekkür eder, çalışmanın bölgenin kalkınması amacına hizmet etmesini ve faydalı olmasını temenni ederim.
Turhan AYVAZ
Kilis Valisi
Yönetim Kurulu Başkanı