Sıkça Sorulan Sorular
Ajansa sunulacak proje kapsamında gerçekleştirilecek yatırımlar için Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın yatırım teşviklerinden yararlanan işletmeler, Yatırım Teşvik Belgesinde yer alan aynı maliyet kalemleri için Ajansın sunmuş olduğu destekten faydalanamaz. Yatırım Teşvik Belgesinde yer alan makine ekipman için KDV İstisnası ve Gümrük Vergisi Muafiyetinden yararlanan işletmeler Ajans’a sunacakları proje bütçelerini ve proforma faturalarını bu kalemler hariç olarak hazırlayarak başvuruda bulunabilirler. Aynı yatırım için Yatırım Teşvik Belgesi kapsamında Faiz Desteğinden yararlanan işletmeler Program kapsamında destek alamaz.
Proje kapsamında aynı maliyet kalemleri için iki farklı kurumdan destek alınamaz.
Program kapsamında kullandırılacak kredilerde Aracı Kurum, Vakıf Katılım Bankası A.Ş. olup banka yönetim kurulunun almış olduğu karar gereği 1 yıldan daha kısa süre önce kurulmuş firmalara kredi tahsisi yapılamamaktadır.
Kalite sistemleri, marka, patent, endüstriyel tasarım, akreditasyon, sertifikasyon vb. geçerli belgeler alınmasına yönelik giderler Program kapsamında uygun maliyet giderleri arasındadır. Bununla beraber proje kapsamındaki tüm uygun maliyetlerin 9 aylık proje uygulama süresi içerisinde gerçekleştirilmesi gerekmektedir. Söz konusu belge ve sertifikalar için 9 aylık sürenin yetersiz kalması durumunda, sadece proje uygulama dönemi içerisinde bu belge ve sertifikalara sahip olmak için yapılan harcamalar Program kapsamında karşılanabilecektir.
Başvuru rehberinde de belirtildiği üzere, ilgili vergi dairesine mükellef kaydı yaptırmış ve ilgili odaya kayıt yaptırmış KOBİ tanımına uyan işletmeler (Mikro, Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmeler) ile ilgili meslek odasına kaydı bulunan şahıs işletmeleri uygun başvuru sahipleri olarak değerlendirilmektedir.
Ajans, yalnızca Başvuru Rehberinde belirlemiş olduğu limitler dâhilinde kullanılacak olan kredilerin kâr payını karşılayacaktır. Destek üst limitlerini aşan bütçeli projelerde Başvuru Sahibi ve Aracı Kurum kendi oranları ve anlaşmalarına bağlı olarak finansmanını tamamıyla Başvuru Sahibinin karşılayacağı ayrı bir kredi başvurusu yapabilir.
Başvuru sahibi işletmenin Gaziantep ve Adıyaman illerinden birinde kayıtlı olması veya merkezinin ya da yasal şubelerinin bu illerden birinde bulunması gerekmektedir. Ayrıca, Projeler, Ajansın faaliyet gösterdiği Düzey 2 bölgesinde yer alan Gaziantep veya Adıyaman illerinde gerçekleştirilmelidir.
Başvuru rehberinde de belirtildiği üzere, Program kapsamında ikinci el makine ekipman alımları ve leasing giderleri uygun olmayan maliyetler arasında yer almaktadır.
Program kapsamında satın alma sürecinde ihaleye çıkılmamaktadır. Vakıf Katılım Bankası A.Ş, fatura alınan tedarikçiye ilgili harcama kalemi tutarını doğrudan aktaracaktır.
Program kapsamında işletme kredisi veya giderleri karşılanmamaktadır.
KAYS’ta başvuruyu hazırlamak ve proje uygulama sürecini yönetmek için gereken KAYS kaydı, proje yönetimini gerçekleştirecek proje sorumlusu tarafından yapılmalıdır. Bu kişi şirket müdürü, mühendis, beyaz yakalı çalışan ya da muhasebeci olabilir.
Proje başvurusunun başarılı olması halinde Ajans ile Başvuru Sahibi arasında bir sözleşme imzalanacaktır. Daha sonra Başvuru Sahibi, Vakıf Katılım Bankası A.Ş. ile kredi sözleşmesi imzalayacaktır. Geri ödeme süreci, projenin ilgili faaliyetine ilişkin kredinin kullanılması ile başlar. Bu program kapsamında kredi vadesi 24 aydır. Bu sürenin ilk 3 ayı ödemesiz dönem olarak değerlendirilecek olup geriye kalan süre içerisinde 3’er aylık taksitler halinde geri ödeme gerçekleştirilecektir.
Sözleşmelerde yer alan hükümler doğrultusunda proje faaliyetlerinin ve ödemelerin projede belirtilen süreler içerisinde tamamlanması gerekmektedir. Proje faaliyetlerini ve ödemeleri süresi içinde tamamlamak Ajansın değil Yararlanıcının yükümlülüğündedir. Yararlanıcı tarafından Aracı Kuruma ödenen her bir taksit için o takside ait kâr payı gideri, Ajans tarafından Yararlanıcıya geri ödenecektir.
Kur veya fiyat artışları nedeniyle gerçekleşecek maliyet artışları uygun olmayan maliyetler arasında yer almaktadır. Bu nedenle, makine fiyatlarında yaşanabilecek artışlar destek kapsamında karşılanamaz. Sözleşmede yer alan tutarların üzerinde gerçekleşecek maliyet artışları Yararlanıcının yükümlülüğündedir. Satın almak istenilen makinenin fiyatında artış olması halinde, proje bütçesinde yer alan makine tutarının üzerindeki miktar Yararlanıcı tarafından karşılanmak kaydı ile satın alma işlemi gerçekleştirebilir.
Bu bölüme eklenecek yetkili kişi, şirket imza sirküsünde yer alan ve şirketi yasal olarak temsil eden kişi olmalıdır. Eğer imza sirküsünde münferit olarak birden fazla kişi var ise içlerinden biri seçilip yazılmalıdır. Ancak müşterek imza yetkisi var ise kimler yetkili ise bu kişiler girilmeli ve tüm belgeler (teslim edilecek Başvuru Taahhütnamesi, Sözleşme vb.) bu kişiler tarafından imzalanmalıdır.
.jpeg, .doc, .docx, .xlsx, .xls, .rar gibi uzantılar uygun olmakla beraber KAYS’a uyumsuz bir format olması halinde sistem konuyla ilgili uyarı verecektir.
Bu bölümdeki sayılar ile sunulan SGK dökümündeki rakamlar uyumlu olmalıdır.
Proje kapsamında her harcama kalemi için en az 1 proforma fatura sunulması gerekmektedir. Ayrıca proforma fatura ile ilgili bütçe kaleminin bire bir aynı olması ve Kredi Uygunluk Belgesinde yer alan tutarın en az proforma fatura tutarına eşit olması gerekmektedir.
Proje bütçesi, alınan proforma faturalara göre düzenlenmelidir. Ancak sözleşme imzalama sürecinde bütçe kaleminin aynı olması koşulu ile farklı tedarikçilerden proforma fatura alınarak satın alma süreci gerçekleştirilebilir. Söz konusu süreç mutlaka Ajansın onayı ve koordinasyonu ile gerçekleştirilmelidir.
Program kapsamında Vakıf Katılım Bankası A.Ş. Gaziantep, Gaziantep OSB, Suburcu ve Adıyaman Şubeleri, Aracı Kurum olarak belirlenmiştir. Dolayısıyla Kredi Uygunluk Belgesi başvurularınızı Vakıf Katılım Bankası A.Ş. Gaziantep, Gaziantep OSB, Suburcu ve Adıyaman Şubelerinden birisine yapmanız gerekmektedir.
Program kapsamında kullanılacak kredilerde Aracı Kurum, Vakıf Katılım Bankası A.Ş. olarak belirlenmiştir.
Hayır, proje kapsamında gerçekleştirmeniz gereken tüm faaliyetler 9 ay içerisinde tamamlanmalıdır.
Program kapsamında inşaat maliyetleri, bina-arsa kiralama ve satın alma bedelleri ile personel giderleri uygun olmayan maliyetler arasında yer almaktadır.
Bu program kapsamında projelere sağlanan destek yalnızca, proje kapsamında Aracı Kurum tarafından kullandırılacak kredi tutarından doğacak olan kâr payı/faiz ödemelerinde kullandırılacaktır. Aracı Kurumun kredi tahsis için alabileceği ücret, komisyon, hesap işletim ücreti dahil tüm masraflar yararlanıcıya ait olup, yararlanıcı; Ajansla imzalayacağı sözleşmeyle bu hususu peşinen kabul etmiş sayılır ve bu ücretlere ilişkin Ajanstan hak talebinde bulunamaz.
Proje başvurusu sırasında Ajansın istemiş olduğu ve KAYS’a yüklenmesi gereken belgelerin temin edilmesi ve Aracı Kurumdan Kredi Uygunluk Belgesi alınmış olması halinde başvuru yapılabilir.
Başvuru Rehberinin 2.3.2. Teknik ve Mali Değerlendirme bölümünde de belirtildiği üzere, ilgili değerlendirmeler sonucunda ilgililik eşik puanını aşan ve toplamda altmış beş (65) ve üzerinde puan alarak başarılı listede yer alan başvurular yerli malı alım taahhüdü bakımından incelenir. Bu taahhüdün nihai proje bütçesine oranı en az yüzde yirmi ise 1 puan, en az yüzde otuz ise 2 puan, en az yüzde kırk ise 3 puan, en az yüzde elli ise 4 puan, yüzde yetmiş beş ve fazlası ise 5 puan projenin nihai değerlendirme puanına eklenir ve başarılı proje listesi bu sonuçlara göre yeniden oluşturulur.
Program kapsamında kredi vadesi 24 aydır. Geri ödeme süresi, projenin ilgili faaliyetine ilişkin kredinin kullanılması ile başlar. Bu sürenin ilk 3 ayı ödemesiz dönem olarak değerlendirilecek olup geriye kalan süre içerisinde 3’er aylık taksitler şeklinde geri ödeme gerçekleştirilecektir. Sözleşmelerde yer alan hükümler doğrultusunda proje faaliyetlerinin ve ödemelerin projede belirtilen süreler içerisinde tamamlanması gerekmektedir. Proje faaliyetlerinin ve ödemelerin süresi içinde tamamlanması Ajansın değil Yararlanıcının yükümlülüğündedir.
Proje kapsamında uygun görülen maliyetler Program Rehberi’nin “2.1.4.1.a Uygun Maliyetler” başlığı altında belirtilmiştir.
Program kapsamında yapılan harcamalar Ajans tarafından ön ödeme, ara ödeme ve nihai ödeme şeklinde proje hesabına aktarılır. Ayrıntılar için Program Rehberi’nin “6.3. Sözleşme İmzalanması ve Uygulama Koşulları” bölümünü inceleyebilirsiniz.
Uygun başvuru sahibi olabilme şartlarını yerine getirmeniz durumunda başvuru yapabilirsiniz. Ajans tarafından bu program kapsamında verilecek destekler hibe şeklinde olup herhangi bir geri ödeme durumu söz konusu değildir. Hibe miktarı Kar Amacı Güden Kurumlar için proje bütçesinin en fazla %75’i kadar olabilmektedir. Geri kalan miktarın başvuru sahibi ya da ortakları tarafından eş-finansman olarak sağlaması gerekmektedir.
Bahsedilen faaliyetler danışmanlık hizmeti olarak satın alınabilir. Program Rehberi’nin ‘2.1.4.1.a Uygun doğrudan maliyetler’bölümünde belirtildiği üzere bu tür faaliyetlerin projenin uygulanması için mutlaka gerekli olması ve Ajanstan talep edilen destek tutarının %30’unu geçmemesi koşulu aranır.
Program kapsamında herhangi bir personel ödemesi yapılması mümkün değildir. Bu konu ile ilgili Program Rehberi’nin ‘3.3 Desteklenmeyecek Maliyetler’bölümünü inceleyebilirsiniz.
Projenin uygulanması için mevzuat gereğince ilgili makamlardan alınması gerekli olan her türlü izin, ruhsat, yetki belgesi, lisans gibi belgelerin başvuru aşamasında sunulması gerekli olup, bu belgelere ilişkin yapılacak masraflar uygun maliyet olarak değerlendirilmemektedir.
Evet. Lojistik giderleri uygun maliyet olarak değerlendirilebilir.
Esnaf ve Sanatkârlar Odası’na kayıtlı olan işletmeler de programa başvuru yapabilirler. Esnaf ve Sanatkârlar Odası tarafından verilecek oda kayıt belgesi kabul edilecektir.
Projenin uygulanması için mutlaka gerekli olması ve Ajanstan talep edilen destek tutarının %30’unu geçmemesi koşuluyla Danışmanlık Maliyetleri proje kapsamında uygun maliyet olarak değerlendirilebilir. İlgili akademisyen tarafından verilen hizmetin faturalandırılması gerekmektedir.
Birim maliyeti 50.000 TL ve üzerindeki bütçe kalemleri için ve birimden bağımsız olarak toplam maliyeti 50.000 TL ve üzerindeki bütçe kalemleri için toplam maliyeti oluşturan tüm detayları içeren teknik şartname ve piyasa araştırması ve bir adet proformanınbaşvuru aşamasındasunulması gerekmektedir.
Projenin uygulanması için mevzuat gereğince ilgili makamlardan alınması gerekli olan her türlü izin, ruhsat, yetki belgesi, lisans gibi belgelerin başvuru aşamasında sunulmasında fayda bulunmaktadır. Eğer projenin içeriği nedeniyle başvuru aşamasında izinlerin alınması mümkün değil ise, proje süresi içerisinde temin edilmesi beklenmektedir.
Birlik, kooperatifleşme gibi faaliyetlerde kira yardımı uygun maliyet olarak görülmektedir. Bu maliyetin proje için gerekli olması gerekmektedir. Herhangi bir projeyi yürütmek için yer kiralamak uygun maliyet değildir ve kesinlikle ajans desteği kapsamı dışındadır.
Projenin uygulanması için mutlaka gerekli olması ve Ajans tarafından sağlanan mali desteğin %30’unu geçmemek koşuluyla küçük ölçekli yapım işleri uygun maliyet olarak değerlendirilebilir. Bunun haricinde tamamen inşaat işinden oluşan projeler desteklenmez.
Kur farkı ya da artışlarından oluşan maliyetler ajans desteğinin dışındadır. Sözleşme sonrasında oluşacak kur farkları ajans desteğine yansıtılamaz.
Yeni kurulan firmalar başvuru yapabilirler. Destekleyici belge olarak istenen Başvuru sahibinin ve her bir ortağın bağımsız bir denetim şirketi/yeminli mali müşavir/serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi tarafından onaylanmış 2016, 2017, 2018 yılı ilk üç çeyreğine ait hesapları (ödenek miktarını gösterir onaylı tablo, bilanço, gelir tablosu, mizan cetveli,) olamayacağı için Mali Kapasite ve İşletme Kapasitesinden ilave puan alamazlar.
Başvuru sahibi olmak için Çiftçi Kayıt Sistemi’ne (ÇKS) kayıtlı olmak yeterli değildir. Başvuru rehberinde de belirtildiğiüzere Son teslim tarihi itibari ile Ticaret Siciline tescil edilmiş olmasıveTicaret ve/veya Sanayi Odası ya da Esnaf ve Sanatkârlar Odasına kayıtlı olmasıgerekmektedir.
Bir firma birden fazla faaliyet kolunda iş yapabilir. Önemli olan bu faaliyet kollarının rehberde belirtilen NACE 10 lu kodlar ve 11.06.01, 11.07.01-02-03-04 nolu kodlarından başvurmak istediği faaliyet türünden olan kodu kapsamasıdır.
Ajans hiç bir şekilde Lokanta, kafe, büfe vb. işyeri açmak için destek vermemektedir.
Yeni iş yeri açma gibi konulara ilişkin kapsamlar başvuru rehberlerinde yer almaktadır. Yeni işyeri açmak için maliye harçları, ofis mobilyaları, ofis kiraları vb. kalemler ajans desteği kapsamı dışındadır.
Başvuru rehberinde de belirtildiği üzere tüm tarımsal ürünler destek kapsamındadır.
Sadece proje kapsamında teknik ve idari personel olarak çalıştırılmak üzereyeni istihdamedilecek personelin net maaşları, sosyal güvenlik primleri, ilgili diğer ücret ve maliyetler ajans desteğinden karşılanabilir. Ancak bu maaşlar piyasa koşullarında oluşmuş ücretlerden ve yararlanıcı ve ortaklarının normalde verdiği miktarlardan yüksek olmamalıdır.
Araç alımı uygun olmayan maliyet olarak tanımlanmıştır, proje kapsamında maliyetlendirilemez.
Başvuru sahibi kamu kurumu ise yetkilendirme yazısı ile birlikte yetkilendirilen kişinin imza Sirküsü ya da imza örneği ile başvuru formu imzalanabilir. Kâr amacı güden tüzel kişiler (işletmeler) başvuru sahibi ise vekâletname ile vekil kılınmış kişiler ya da imza Sirküsü ile yetkilendirilmiş kişiler imza atabilir.
Proformalar excel ya da word formatında olamazlar. Firmanın vermiş olduğu proformaların taranarak sisteme yüklenmesi gerekmektedir.
Destekleyici belgelerden birisi birden fazla evraktan oluşuyor ise toplu olarak zipli dosya şeklinde yükleyebilirsiniz.
İpekböcekçiliği tarımsal üretim kapsamında değerlendirilmemektedir. Hayvancılık ve tekstil alanı ile ilgililiği bulunmaktadır.
Deneme üretimi kapsamında destek verilebilmektedir. Bölge için yenilik arz eden ürün/ürünler için deneme üretimi kapsamında hammadde tedariği ajans desteğiyle karşılanabilmektedir. Ancak deneme üretimi haricindeki üretimler için hammadde tedariği uygun olmayan maliyet kapsamında yer almaktadır.
Kurumlar başvuru sahibi olduğu gibi başka bir projenin proje ortağı da olabilirler.
Projeler ön inceleme aşamasını geçtikten sonra bağımsız değerlendiriciler tarafından Mali Kapasite ve İşletme Kapasitesi, İlgililik, Yöntem, Sürdürülebilirlik ve Bütçe ve Maliyet Etkinliği gibi başlıklar kapsamında değerlendirilirler. Mali Kapasite ve İşletme Kapasitesinden 13, İlgililik başlığından ise 16 eşik puanı ile birlikte toplamda 65 ve üzerinde puan alan proje/projeler başarılı olarak kabul edilmektedir.
Tamamen eğitimi konu alan projeler 2019 Mali Destek Programları kapsamı dışındadır. Eğitimler, ancak genel bir faaliyet kapsamında projenin belirli bir faaliyetini oluşturabilirler.
Kar amacı güden gerçek ve tüzel kişiler bu programlara bizzat başvuramazlar. Ancak bağlı oldukları odalar ya da birlikler başvurarak, üyelerine yönelik bir destek (eğitim vb.) talep edebilirler.
Maliyeti 15.000 TL’yi geçmemek koşulu ile birden fazla uzman da talep edilebilir.
Evet, aynı faaliyete yönelik olmadıktan sonra 2 programdan da destek alma şansı var.
Her fakülte 3’e kadar başvuru yapabilir.
Hayır, üniversiteler ancak enstitü, fakülte ya da meslek yüksekokulu olarak başvurabilirler.
Bakanlar Kurulu Kararıyla bölgesel istatistiklerin toplanması, gelistirilmesi, bölgelerin sosyoekonomik analizlerinin yapılması, bölgesel politikaların çerçevesinin belirlenmesi ve Avrupa Birliği Bölgesel İstatistik Sistemine uygun karsılastırılabilir istatistiki veri tabanı olusturulması amacıyla ülke genelinde İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflaması tanımlanmıstır. Bu sınıflamaya göre istatistiki açıdan Türkiye 12 Düzey 1 Bölgesi ve 26 Düzey 2 Bölgesine ayrılmıstır. Bu ayrım bir idari sınıflama olmayıp istatistiki bir sınıflamadır. 5449 sayılı Kanun gereğince Kalkınma Ajansları Düzey 2 Bölgeleri esas alınarak kurulmaktadır.
Kalkınma Ajansları, ulusal düzeyde DPT koordinasyonunda, kendine özgü teknik ve finansman (bütçe) mekanizmasına sahip, kâr amacı gütmeyen, çabuk karar alıp uygulayabilen, merkezi ve yerel idarelerin dışında, kamu, özel sektör ve STK’ları bir araya getiren, tüzel kişiliği haiz, 5449 sayılı Kanunla düzenlenmemiş işlemlerinde özel hukuk hükümlerine tabi, bölgeler (düzey 2 bölgeleri) esas alınarak Bakanlar Kurulu Kararı ile kurulan teknik kapasitesi yüksek, uygulamacı olmayan, fakat destekleyici, koordinatör ve katalizör olarak faaliyet gösteren kalkınma birimleridir.
5449 sayılı Kanunun birinci maddesinde ifade edildiği üzere; Kalkınma Ajansları, kamu kesimi, özel kesim ve sivil toplum kuruluşları arasındaki işbirliğini geliştirmek, kaynakların yerinde ve etkin kullanımını sağlamak ve yerel potansiyeli harekete geçirmek suretiyle, ulusal kalkınma plânı ve programlarda öngörülen ilke ve politikalarla uyumlu olarak bölgesel gelişmeyi hızlandırmak, sürdürülebilirliğini sağlamak, bölgeler arası ve bölge içi gelişmişlik farklarını azaltmak amacıyla kurulmaktadır.
Hayır. Başvuru Sahiplerinden, 5449 Sayılı Kanunun 19. maddesinin (d ve e) bendinde belirtilen payları ve bunlarlailişkili varsa diğer bütün mali yükümlülüklerini, bu teklif çağrısının başvuru tarihi itibariyle tamamen yerine getirmeyenlerİKA'ya proje veya faaliyet desteği başvurusunda bulunamazlar.
Evet, Küçük Ölçekli Altyapı Mali Destek Programı’na başvuru yapacak tüm kamu kurumları veyerel yönetimlerin uygun şekilde doldurulmuş ve gerekli belgeleri eklenmiş halde fizibilite şablonunusunmaları gerekmektedir.
Başvuru Rehberi 2.1.3 bölümünde belirtildiği üzere aynı takvim yılı içerisinde yapılacak proje teklif çağrılarıkapsamında bir başvuru sahibi,ajansa tek başına en fazla iki projesi için destek başvurusunda bulunabilir veajans bunlardan en fazla bir tanesine mali destek sağlayabilir.
Proje kapsamında kamu görevlilerine yapılacak ücret, maaş gibi ödemeler uygunmaliyetler kapsamında yer almamaktadır. Ancak kamu görevlilerinin proje kapsamındakiyolluk ve gündelik giderleri uygun maliyetler kapsamındadır.
Belediyelerin Kalkınma Ajans'ına proje başvurusunda bulunabilmesi için Belediye Meclisi ilgili birime ya da kişiye yetkilendirme kararı çıkartmalıdır.
İnternet sitemizdeki Başvuru Rehberin'de yer alan kısımları doldurmanız ve burada istenen belgeleri temin etmeniz yeterlidir.
Projeniz için gerekliyse bu ekipmanları yazabilirsiniz.
18 Kasım 2005 tarih ve 25997 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Tanımı, Nitelikleri ve Sınıflandırılması Hakkında Yönetmelik çerçevesinde KOBİ tanımı “İkiyüzelli kişiden az yıllık çalışan istihdam eden ve yıllık net satış hasılatı ya da mali bilançosu yirmibeş milyon Yeni Türk Lirasını aşmayan ve bu Yönetmelikte mikro işletme, küçük işletme ve orta büyüklükteki işletme olarak sınıflandırılan ve kısaca "KOBİ" olarak adlandırılan ekonomik birimleri” ifade eder.
Bir Başvuru Sahibi aynı takvim yılı içerisinde yapılacak proje teklif çağrıları kapsamında, ilgili Ajansa tek başına en fazla dört projesi için destek başvurusunda bulunabilir ve ilgili Ajans bunlardan en fazla iki tanesine mali destek sağlayabilir.Projelerde ortak olarak yer almak için ise herhangi bir sınırlama söz konusu değildir. Ancak bu kuruluşun mali ve işletme kapasitesinin, birden fazla projede ortak olarak yer almaya uygun olması gerekir.Projelerin değerlendirme aşamasında bu gibi durumlar göz önünde bulundurulacaktır.
İktisadi gelişme Mali Destek Programı kapsamında ortaklar, Başvuru Sahipleri için belirtilen aynı uygunluk kriterlerini karşılamalıdırlar.Bu nedenle KOBİ'lerin kar amacı gütmeyen kurum/kuruluşlar ile ortak proje sunması uygun değildir.Kar amacı gütmeyen kuruluşlar ancak iştirakçi olarak projeye dahil olabilirler.
Devlet bütçesinden veya diğer kaynaklardan halen finanse edilen veya finansmanı sağlanma sürecinde olan projelerin kesinlikleuygun olmadığı Başvuru Rehberi'nde belirtilmiştir.Ancak başka bir program kapsamında desteklenen projenizden farklı bir projeyle başvurmanız için bir engel bulunmamaktadır.
Projede görevlendirilmiş personelin net maaşları, sosyal sigorta primleri, ilgili diğer ücret ve maliyetler(Piyasa koşullarında oluşmuş ücretlerden ve yararlanıcının ve ortaklarının normalde verdiği miktarlardan yüksek olmamalıdır.) “uygun maliyet” olarak değerlendirilecektir.
Eş finansman, ajans tarafından desteklenen proje ve faaliyetlerde harcanmak üzere yararlanıcı tarafından sağlanması taahhüt edilen nakdi katkıdır.Yararlanıcılar, kendilerinin karşılamak zorunda oldukları eş finansman tutarını, banka ya da finans kuruluşlarından kredi yoluyla temin edebilirler.Her halükarda, sözleşmeyi imzalayan taraf olması sebebiyle, eş finansman yükümlülüğü yararlanıcının kendi taahhüdü hükmünde olup,yerine getirilmemesi durumunda yararlanıcı bizzat sorumlu olacaktır.
İhale maliyetleri belirlenen mevzuata uygun gerçekleştirilmiş olması ve bütçede yer verilmiş olması koşuluylauygun maliyet kapsamındadır.
Ajans, destek miktarı 200.000 TL’nin üzerinde olan bütün projelerden bağımsız denetim raporu talep eder. Bu limitin altındaki projelerde kendi belirleyeceği ve başvuru rehberinde belirteceği kriterlere (destek miktarı, yararlanıcın yasal statüsü vs.)göre de denetim raporu talep edebilir.
Proje başvurusu, Başvuru Rehberlerinde belirtildiği şekilde, ekleriyle birlikte eksiksiz olarak teslim edilmeli ve standart formata bağlı kalınmalı, mevcut hiçbir metin silinmemeli ve değiştirilmemelidir. Aksi takdirde yapılan başvuru ön inceleme aşamasında değerlendirme dışı kalacaktır.
İktisadi Gelişme Mali Destek Programı kapsamında başarılı bulunan projelere dağıtılacak tutar 11.500.000 TL veKüçük Ölçekli Alt Yapı Mali Destek Programlarında dağıtılacak tutar 4.000.000 TL olup bu toplam tutarların illere ayrı ayrı tahsisatı söz konusu değildir.Proje başvurularının hangi il veya ilçeden yapıldığı da bir avantaj ya da dezavantaj yaratmayacaktır.
Zorunlu olması ve bu zorunluluğun gerekçelendirilmesi koşuluyla, yabancı para cinsinden yapılacak satın alımlara ilişkin harcamalarTürkiye Cumhuriyet Merkez Bankası döviz satış kuru esas alınmak suretiyle TL’ye dönüştürülerek bütçelendirilmelidir. Uygulama döneminde söz konusu satın alıma ilişkin harcama belgelerinin düzenlendiği tarihteki kur esas alınarak ödeme gerçekleştirilecektir.
Ajans personeli teklif çağrıları kapsamında sunulacak herhangi bir projenin hazırlanması ve yürütülmesinde görev alamaz.Ayrıca bireysel istek üzerine veya sadece bir kurumun mensuplarıyla sınırlı bilgilendirme, eğitim ve danışmanlık faaliyetleri yapılamaz.
Türkiye Muhasebe Standartları Kurulunun yayımladığı Devlet TeşviklerininMuhasebeleştirilmesi ve Devlet Yardımlarının Açıklanması (TMS 20) Hakkında 8 Sıra NoluTebliği ve ilgili mevzuat çerçevesinde Ajans'tan temin edilen mali destekler muhasebeleştirilecektir.
Proje kapsamında görevlendirilecek proje koordinatörü, danışman, eğiticiler vb. kilit personeliçin doldurulacaktır.
Hayır,proje başlangıcından önce yapılan harcamalar uygun maliyet olarak değerlendirilmemektedir.
Bir gerçek ya da tüzel kişi İktisadi Gelişme mali destek programı kapsamında en fazla 2 proje başvurusunda bulunabilir ve bunlardan en fazla 1 tanesine mali destek sağlanabilir.
İktisadi Gelişme Mali Destek Programı için azami proje süresi 9 aydır.
İştirakçi, başvuranlar ve ortakları yönünden aranan uygunluk kriterlerini taşımak zorunda olmayan, desteğe konu projenin yürütülmesi sürecinde veye sonucunda doğrudan fayda veya menfaat elde etmeyen projenin güvenilirliğini ve sürdürülebilirliğini artırmakamacıyla projenin gerçekleştirilmesine katkıda bulunan gerçek veya tüzel kişilerdir. İştirakçiler, projede sponsorluk,teknik destek sağlama gibi roller üstlenirler. İştirakçilerin yaptıkları harcamalar uygun maliyet olarak kabul edilmez. Ortak ise desteğe konuprojenin yürütülmesi sürecinde veya sonucunda doğrudan veya dolaylı fayda veyan menfaat temin eden gerçek veya tüzel kişilerdir. Ortaklar tarafından yapılan proje kapsamındaki masraflar,başvurucu tarafından yapılmış gibi uygun maliyet olarak kabul edilmektedir.
Ajans, desteklenmesi uygun bulunan projelere, başvuru rehberlerinde belirtilen oranlarda mali destek sağlayacakve bu destek “hibe” niteliğinde olacaktır. Ajans tarafından sağlanan bu desteğin geri ödemesi olmayacaktır.Proje bütçesinin Ajanstan talep edilen miktarın dışında kalan kısmı, başvuru rehberlerinde belirtilen oranlarda eş finansman olarak Başvuru Sahibi veya ortakları tarafından karşılanmalıdır.
Hayır, herhangi bir menşe kısıtlaması yoktur.
Başvuru koşullarının taşınması halinde başvuru yapılabilir ancak daha evvel başvurulan kurumdan mali destek almayahak kazanılıp sözleşme altına alındığı takdirde aynı proje Ajans'tan mali destek alamaz.
Başvuru Sahibinin, proje eş finansmanını, proje ortaklarından, iştirakçilerden ve/veya üçüncü taraflardan sağlayacağı nakdi katkılar ile karşılayabilmesi mümkündür. Her halükarda, sözleşmeyi imzalayan taraf olması sebebiyle, eş finansman yükümlülüğü yararlanıcının kendi taahhüdü hükmünde olup, yerine getirilmemesi durumunda yararlanıcı bizzat sorumlu olacaktır.
Başvuru Rehberi 2.1.3 bölümünde belirtildiği üzere aynı takvim yılı içerisinde yapılacak proje teklif çağrılarıkapsamında bir başvuru sahibi,ajansa tek başına en fazla iki projesi için destek başvurusunda bulunabilir veajans bunlardan en fazla bir tanesine mali destek sağlayabilir.
Hayır. Başvuru Rehberi Bölüm 2.1.2’de yer alan iştirakçiler bölümünde belirtildiğiüzere iştirakçilerin başvuru sahibi ve ortaklarının taşıması gereken uygunluk kriterlerinitaşımaları gerekmemektedir. Dolayısıyla, TRC1 Bölgesinde yasal olarak kayıtlı ve faal olmakoşulunu taşımayan kurum/kuruluşlar projeye iştirakçi olarak dahil olabilirler.
Evet. Ortak ve iştirakçi sayısı için herhangi bir sınırlama yoktur.Başvuru sahibinin aynı zamanda alt yüklenici/taşeron olması mümkün müdür?Hayır, aynı proje kapsamında başvuru sahibi ve alt yüklenici/taşeronun aynı olmasımümkün değildir.
Evet. Başvuru Rehberi Bölüm 2.1.2 “Ortaklar ve Ortakların Uygunluğu” kısmındabelirtildiği gibi, proje ortakları Başvuru Sahipleri için belirtilen uygunluk kriterlerininhepsini karşılamak zorundadır. Bu konudaki tek istisna, başvuru rehberinde belirtilen “TRC1 Bölgesisınırları içerisinde kurulmuş olmak veya kayıtlı olmak veyafaaliyet göstermek (merkezi ya da subesi)” koşuludur. Bu doğrultuda proje ortaklarınınTRC1 Bölgesi dışından olması mümkündür.
Başvuru Rehberi Bölüm 2.2.1’de de yer alan destekleyici belgelerin başvuru esnasındasunulması gerekmektedir. Dolayısıyla sunulması gereken belgeler arasında yer alansosyal güvenlik prim borcu ve vergi borcunun olmadığına ya da borcun yapılandırıldığınailişkin belge de başvuru için hazırlanacak zarfta yer almalıdır aksi takdirde söz konusuproje ön inceleme aşamasında başarısız olacaktır.
Hayır. Arazi ya da bina alımı uygun bir maliyet değildir.
Başvuru Rehberi Bölüm (2.1.4) belirtildiği gibi, arazi ya da bina kirası uygun birmaliyet değildir. Dolayısıyla, bir arazinin/binanın ya da tesisin altyapı tesisi kurulumuamacıyla kiralanması uygun maliyet olarak değerlendirilmemektedir. Ancak proje ofisiolarak kullanılacak bir dairenin kiralanması, projenin uygulanması için mutlaka gereliolması koşuluya uygun kabul edilebilecektir.
Hayır, herhangi bir muafiyet söz konusu değildir.
Ayni katkılar uygun maliyet olarak kabul edilmediğinden bütçeye dahil edilmesi veya eş finansman olarak gösterilmesi mümkün değildir. Ancak sağlanacak ayni katkıların başvuru formunda belirtilmesi gerekmektedir.
Hayır, İktisadi Gelişme Mali Destek Programı çerçevesinde 2. el makine alımı uygunmaliyet kalemleri arasında yer almamaktadır.
Hayır, İktisadi Gelişme Mali Destek Programı çerçevesinde 2. el makine alımı uygunmaliyet kalemleri arasında yer almamaktadır.
Ajansın mali destek kapsamında yapacağı her türlü ödeme, yararlanıcı tarafındankendi nam ve hesabına açılmış ve sözleşmede belirtilen projeye özel hesap numarasınayapılır.
Başvuru Rehberi Bölüm 2.1.3’de belirtildigi üzere projenin uygulama süresisözleşmenin tüm taraflarca imzalandıgı günden bir sonraki gün itibariyle başlar.
Başvuru sahibi ya da proje ortağının Başvuru Rehberinin 2.1.1 ve 2.1.2 bölümlerinde sayılan uygunluk kriterlerini karşılamaması durumunda başvuru değerlendirmeye alınmaksızın reddedilecektir.
Mali Destek Programları’nın son başvuru tarihi 03 Aralık 2010 saat 17.00’dir. Bu tarih ve saatten sonra Ajansımıza ulaşan başvurular kesinlikle kabul edilmeyecek, değerlendirmeye alınmayacaktır.
Proje destek almaya hak kazanırsa, sadece kar amacı güden kuruluşlar ve kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşlarından, her bir proje için toplam uygun maliyetlerin %10’u kadar teminat alınacaktır.
Proje teklif çağrısı tarihinden en az üç ay önce başvuru sahibinin Ticaret Sicili Gazetesi veya Esnaf SanatkarlarSicil Gazetesinde yaptıkları faaliyet konusu ile ilgili değişiklik sicil gazetelerine işlenmiş olmasıkoşulu ile kabul edilebilecektir.
Başvuru Rehberinin 2.1.4 bölümünde belirtildiği üzere, bir maliyetin uygun maliyet olarak kabul edilebilmesi için projenin uygulama süresi içinde gerçekleştirilmesi gerekmektedir. Bu kapsamda, Leasing (finansal kiralama) yöntemi ile yapılan satın almalar ancak mülkiyetin sözleşme süresi içerisinde yararlanıcıya geçmesive satınalma kuralları çerçevesinde temini halinde uygundur, diğer hallerde uygun değildir.
Hayır.Başvuru Rehberi (2.1.1) bölümünde belirtildiği üzere, Ajansın faaliyet gösterdiği TRC1 Bölgesi’nde (Gaziantep, Adıyaman, Kilis) kayıtlıolmaları veya merkezlerinin ya da yasal şubelerinin bu bölgelerde bulunmasıgerekmektedir.Ayrıca, başvuruda bulunacak olan şirketlerin varsa merkezleri ya da şubelerinin teklif çağrısı ilan tarihinden en az 3 ay öncekurulmuş ve en az 3 ay önce tescil edilmiş olması gerekmektedir.
İstenilen bütün destekleyici belgeler başvuru rehberinde belirtilmiştir.
Hayır. Sıfırdan sera yapım işi uygun maliyet olarak görülmemiştir. Ancak mevcut varolan seranın iyileştirilmesi, geliştirilmesi uygun maliyetler arasındadır.
Evet. Proje teklifinde bulunabilmek için başvuru sahibi kurum veya kuruluşun merkezinin TRC1(Adıyaman,Gaziantep,Kilis) bölgesinde olması ya da şubesinin TRC1 bölgesinde kayıtlı olması gerekmektedir.
Evet sunulabilir. Daha önce farklı programlara sunulan projelerden farklı olması koşuluyla İpekyolu Kalkınma Ajansı'na proje sunulabilir.
Hayır. Sıfırdan yatırım projeleri uygun maliyet kapsamında değildir.
Proje hazırlama aşamasında dışarıdan danışman desteği alınabilir ancak başvuru sahibi projeden doğrudan sorumlu olacaktır. Danışman ücreti uygun maliyet kapsamında değildir.
Evet. Tarım'da işletmelerin daha rekabetçi ve etkin bir yapıya kavuşturulması ve sulama imkanlarının iyileştirilmesi başlığı altında proje fikriniz uygundur.
Evet. Başvuru Rehberi'nde yer alan önceliklerinden ''Tarımsal işletmelerin rekabetçi ve etkin bir yapıya kavuşturulması, tarımsalekonominin çeşitlendirilmesi ve tarıma dayalı imalat sanayinin geliştirilmesi'' başlığı altında proje konunuz uygundur.
Hayır. Proje başvurusunda bulunacak olan şirketin proje teklif çağrısı ilanından (19 Ekim) en az 3 ay önce kurulmuş olma şartı vardır.
Evet. Hibe programı çerçevesinde, mal,hizmet vs. alımlarında vergi muafiyeti veya KDV istisnası yoktur.
Örnek performans göstergeleri Başvuru Rehberi Ek G'de mevcuttur.
Evet. Proje konusu uygundur.
Başvuru Rehberinde belirtildiği üzere, üretime yönelik canlı materyal (her türlü canlı hayvan, tohum, fide, fidan) ve girdi(gübre, kimyevi ilaç vb.) alımları uygun maliyetler arasında değildir.
Başvuru sahibini ve ortaklarını temsil ve ilzama yetkili kişilerin isimlerini gösterenimza sirkülerinin noter onaylı belgesi başvuru esnasında teslim edilmelidir. Başvuru esnasında, diğer belgelerin fotokobisi yeterlidir.
Başvuru Rehberinde belirtildiği üzere, öncelikli projeler kapsamında yer alan ''Sanayi sektöründe istihdam, katma değer ve verimliliği arttırmaya yönelikyenilikçi uygulamaların yaygınlaştırılması'' başlığına mutabık projeler uygundur.
Başvuru Rehberin'de belirtildiği üzere, fizibilite çalışmaları (Şablon için bakınız EK-E, proje konusu şablonda özel olarakbelirtilmemişse genel çerçeveye uygun bir çalışma hazırlanmalıdır.); yapım, onarım verestorasyon konularını içeren projelerde teknik tasarımlar/ çizimler (Tatbikat Planları dadahil), Keşif-Metraj Listesi ve yaklaşık maliyet başvuru esnasında sunulmalıdır.
Evet başvuruda bulunabilirsiniz. Daha önce başka kurumlardan destek almış ve proje tamamlanmış ise farklı bir projeyle mevcut işi geliştirmek ve kapasiteyi artırmak için proje başvurusunda bulunabilirsiniz.
Evet. Başvurabilirsiniz. Ancak, şirketin ana faaliyet konusunda yapılan değişikliklerin proje teklif çağrısından en az 3 ay önce yapılmış olması gerekmektedir.
Evet yeterlidir.
Destek ödemeleri ajans tarafından belirlenecek olan ödeme takvimine göre %40, %30 ve %30’luk oranlar şeklinde olacaktır.
Ortak bulunması zorunluluk değildir. Ancak tavsiye edilmektedir.
Başvuru formunu doldurduktan sonra sistem otomatik olarak size bir kod üretecektir.
Proje kapsamında alınan ekipman, makine vs. üzerinde ajans 3 yıl süresince hak iddia eder. 3 yıl boyunca ajans izni olmaksızın makineler başka bir işin için kullanılamaz, şehir dışına çıkartılamaz.
Evet. Kapasite raporu sunulmalıdır.Başvuru Rehberinde belirtildiği üzere, fiyatı 10000 TL'yi aşan makine ve ekipman alımında en az 2 adet farklı proforma fatura sunulmalıdır. Bunlardan en düşük olanını bütçede göstermelisiniz.
Bilişim sektörü 2010 yılı Mali Destek Programı kapsamında öncelikli sektörler arasında değildir.Ancak, yapmayı planladığınız projenin sanayi sektörüyle ilgili olduğunu düşünüyorsanız projenizi sunabilirsiniz.
Hayır. Fizibilite raporu inşaat,bayındırlık,altyapı,restarasyon,modernizasyon vb. gerektiği işlerde istenmektedir. Gerekmediği takdirde bu kısım doldurulmamalıdır. Yalnızca, projeyle alakalı kısımlar doldurulmalıdır.
Başvuru sahibi, proje sunma hakkı olan kurum veya kuruluştur.
Evet. Faaliyet konusunda yapılacak değişikliklerin Proje teklif çağrısından(19 Ekim) en az 3 ay önce yapılmış olması gerekmektedir.
Hayır
Üniversiteler de2 proje sunma hakkına sahiptir.
Hayır. Ancak, ara eleman ihtiyacı olan Tarım,Turizm ve Sanayi sektörlerine yönelik eğitim projeleri uygundur.
Mali Destek Programları farklı öncelikler içermektedir. Hazırlanacak projelerin bu önceliklerle ilişkilendirilmesi şarttır. Başvuru rehberlerinde bu önceliklerle ilgili detaylı bilgi yer almaktadır.
Proje içerisinde Yapım/İnşaat işi varsa 11. maddeden itibaren geçerli olan belgeler talep edilmektedir. Ancak projede Yapım/İnşaat işi yoksa bu belgelere gerek yoktur.
Sıfırdan yapılacak olan yatırımlar bu seneki Mali Destek Programı kapsamında uygun görülmemiştir.
Başvuru sahibinin Çiftçi Kayıt Sistemine kayıtlı olması koşuluaranmamaktadır.Sadece arazinin mülkiyet durumunu gösteren belge talep edilmektedir.
18 Kasım 2010 tarih ve 25997 sayılı Resmi Gazetede de belirtildiği üzere iki hesap dönemi üst üste 25.000.000 TL sınırını geçmediğiniz için KOBİ vasfınız devam etmektedir. Dolayısıyla Mali Destek Programlarına başvurma hakkına sahipsiniz.