İpekyolu Kalkınma Ajansı ve Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı Gaziantep Bölge Müdürlüğü iş birliğiyle, “Bölgesel Kalkınmada Medyanın Rolü, Dijital Medya Okuryazarlığı ve Turizm Haberciliği Paneli” Gaziantep Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Konferans Salonu'nda gerçekleştirildi.
Panelde açılış konuşması konuşma yapan İpekyolu Kalkınma Ajansı Genel Sekreteri Ahmet Paksu, dijital araçların uygun ve doğru kullanılması gerektiğini vurguladı. Paksu, “Katılımcılara içerik dijital medya platformlarında içerik üretme, haber paylaşımı, toplulukla iletişimde bulunma yönünde etkileşim sağlama yönünde derinlemesine bir bakış açısı kazandırılması hedeflenmektedir. Medya turizm sektöründeki gelişmeleri halkla paylaşırken büyük bir sorumluluk taşımaktadır. Bu anlamda turizm haberciliği, doğru bilgilendirme kültürel duyarlılık ve etik değerlerle desteklenmelidir.” ifadelerini kullandı.
İletişim Başkanlığı Gaziantep Bölge Müdürü Mücahit Taşkın da medya ve iletişim alanlarının stratejik önemine değinerek, “Bugün burada medya ve iletişimin kalkınma sürecindeki stratejik görevine odaklanacağız. Dijital medya okuryazarlığı günümüz dünyasında bilgiye ulaşımı değil, bu bilgiyi doğru analiz etmesi ve sorumluluk bilinciyle kullanmasını gerektiriyor. Aynı şekilde turizm haberciliği de sadece bölgesel kalkınmaya hizmet etmekle kalmıyor, yerel kültürlerin korunması ve tanıtılmasında kritik bir araç hâline geliyor. Gaziantep gibi tarihî ve kültürel açıdan zengin bir şehirde medya ve iletişimin bu gücü çok daha anlamlı hâle gelmektedir.” ifadelerini kullandı.
Basının gücünün tartışılmaz olduğunu ve yanıltıcı haberden uzak durulması gerektiğini söyleyen Şahinbey Belediye Başkanı Mehmet Tahmazoğlu, “Basının gücü tartışılmaz. Doğru habercilik, yanıltıcı haberden uzak durmak çok büyük önem arz ediyor. Burada düzenlenen panelde her şey detaylı şekilde tartışılacaktır.” ifadelerine yer verdi.
Düzenlenen panelin Gaziantep Üniversitesi'nin toplumla güçlü bağlar kurma vizyonunda önemli bir gösterge olduğunu savunan Gaziantep Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Sait Mesut Doğan, “Bu panelin üniversitemizde düzenlenmesinden dolayı çok memnunum. Bölgesel kalkınmada medyanın rolü dijital medya okuryazarlığı ve turizm haberciliği başlıklı bu panel üniversitemizin toplumla güçlü bağlar kurma vizyonununönemli bir göstergesidir.” şeklinde konuştu.
Uzman katılımcılardan oluşan ekibin aktaracağı bilgiler yönünde panele öğrencilerin iletişim yol haritası oluşturması gerektiğini söyleyen Gaziantep Büyükşehir Belediye Başkanı Fatma Şahin, “Bugün burada düzenlenen panelde her biri kendi alanında uzman olan arkadaşlarımız burada sahnede olacaklar. Herkesin bu paneli dinleyip gerekli özeti alıp bunu da kendi iletişiminde yol haritası yapması gerekiyor. Kendi iletişim modelimizi buna uygun hâle dönüştürmemiz gerektiğini düşünüyorum.” ifadelerini kullandı.
Kültürü ve tarihi ön plana çıkarmak adına önemli bir panel olduğunu vurgulayan Gaziantep Valisi Kemal Çeber ise, “Gaziantep kültürel ve tarihî bir şehir. Gaziantep'te 5 tane antik kentimiz var. Rumkale, Karkamış, Yesemek, Dülük ve Zeugma. Bu antik kentlerde kazıların devam ettiğini kaç kişi biliyor? Bunu duyurmazsak bölgesel turizm nasıl gelişecek. Dolayısıyla bugün düzenlenen panel, çok önemli konu, çok önemli başlık ve uzman kişilerden oluşan katılımcılarla beklenilenden daha faydalı neticeler elde edilecektir diye ümit ediyorum.” diye konuştu.
Panelde, Moderatörlüğünü Doç. Dr. Ali Yıldırım’ın üstlendiği ilk oturumda, dijital medyada güvenilir içerik üretme stratejileri tartışıldı. Dezenformasyonla mücadele, etik sorumluluklar ve dijital etkileşim konularına derinlemesine bir bakış sunuldu.
Konuşmacılar arasında Gaziantep Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Süleyman Şahan, Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı İletişim Uzmanı Doç. Dr. Nil Çokluk ve İletişim Uzmanı Dr. Zeynep Zelan yer aldı.
Oturumda, yanıltıcı içeriklerin tespiti ve medya profesyonellerinin sorumlulukları üzerine öneriler sunuldu. Jandarma ve Sahil Güvenlik Akademisi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Ali Yıldırım, birinci oturumun açılış konuşmasında şunları söyledi: “Dijital dünyanın geldiği sınırlar artık belirsizleşmeye başladı. Özellikle sosyal medya araçlarının insan psikolojisi ve sosyolojisi üzerinde büyük etkisi var. Sosyal medya kullanımı daha dikkatli ve bilinçli yapılmalı. Kullanıcılar, içerik tüketen olmaktan ziyade, içerik üreten olmalı ve bu içerikleri üretirken doğru bilgiye ulaşma yöntemlerini iyi bilmeli. Aksi takdirde dezenformasyonun bir parçası hâline gelebilir. Çünkü artık bilgiye ulaşmaktan çok doğru bilgiye ulaşma sorunu var.” dedi.
Gaziantep Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Süleyman Şahan, panelde dijital içeriklerin doğru şekilde analiz edilmesi ve yanıltıcı bilgilere karşı eleştirel düşünme becerilerinin geliştirilmesinde dijital medya okuryazarlığının önemini vurguladı. Doç. Dr. Şahan, dijital dünyada bilgi kirliliğiyle mücadelede, bireylerin analiz yetkinliklerini artırarak sorumlu bir medya tüketicisi olmalarının gerekliliğini ifade etti.
Dijital yurttaşlığın, bireylerin dijital platformlardaki sorumluluklarını yerine getirebilmesi ve bu ortamlarda güvenli bir şekilde var olabilmesi açısından kritik bir kavram olduğunu belirten Doç. Dr. Nil Çokluk, “Dijital güvenlik, etik kodların rehberliğinde sağlanmalıdır. Bireylerin dijital ortamda güvenliklerini sağlarken aynı zamanda etik kuralları gözetmeleri, hem bireysel hem toplumsal açıdan dijital vatandaşlık bilincini güçlendirir.” dedi.
Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı İletişim Uzmanı Dr. Zeynep Zelan, dijital platformlarda etkili içerik üretimi ve dezenformasyonla mücadeleye dikkat çekti. Yanıltıcı içerikleri tespit etme yöntemleri ve yapay zekâ kullanımının etik sorunlarını gündeme getiren Dr. Zelan, dijital araçların bilinçli kullanımıyla toplumsal fayda sağlanabileceğini vurguladı. Etik kodlar ve sorumluluk bilincinin, dijital dünyada güvenilirliği artırmada kilit rol oynadığını belirterek, eleştirel düşüncenin önemine dikkat çekti.
Moderatörlüğünü Doç. Dr. Ceren Yeğen’in yaptığı ikinci oturumda, turizm haberciliğinde doğru bilgilendirme ve etik değerler ele alındı. Hürriyet Gazetesi Ankara Haber Koordinatörü Murat Yılmaz, Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı İletişim Uzmanı Büşra Er ve Kilis 7 Aralık Üniversitesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Melih Aydın konuşmacılar arasında yer aldı. Panelistler, turizm haberlerinin yerel kültürlerin korunması ve tanıtılmasındaki rolünü vurguladı.
Turizm haberciliğinin daha çok kültür sanat başlığı altında yer aldığına dikkat çeken Hürriyet Gazetesi Ankara Haber Koordinatörü Murat Yılmaz, “Gidip görmediğiniz bir yeri haberleştirerek yazmanız ya da görsel içerikli haber yapmanız zor. Bilmediğinizi ya da görmediğinizi nasıl aktarabilirsiniz ki? Profesyonel destek alarak ilerlemeniz gerekir.” dedi.
Her şehirde bir turizm hikâyesi olduğunu vurgulayan Yılmaz, o hikâye ile haberin aktarılmasının daha çok ilgi çektiğini belirtti. Dezenformasyon konusunda dikkat edilmesi gerekenlere değinen Yılmaz, dijital medya ve sosyal medya platformlarının sağladığı imkânların da avantaja dönüştüğünü belirtti.
Murat Yılmaz, yerel basının bir kenti ve bölgeyi dünyaya açan bir kapı olduğunu kaydederek, “Yerel basın, kentin gözü, kulağı, sesi. Bu yüzden yerel basına büyük görev düşüyor.” ifadesini kullandı. İletişim Uzmanı Büşra Er, turizmin yalnızca ekonomik bir sektör değil, bölgenin imajını ulusal ve uluslararası düzeyde inşa eden bir araç olduğunu vurguladı. Etkili turizm iletişimi için hedef kitlenin doğru analiz edilmesi, uygun mesajların ve kanalların seçilmesi gerektiğini belirten Er, yatay ve dikey eksende 360 derece stratejik bir iletişim anlayışının önemine dikkat çekti. Ayrıca, krizlere duyarlı turizm sektöründe şeffaf ve güvenilir iletişimin sürdürülebilirliği destekleyeceğini ifade etti.
Doç. Dr. Melih Aydın, destinasyon pazarlaması, dijital markalama ve turizmde yeşil aklama kavramlarına dikkat çekti. Şehirlerin doğru bir şekilde markalanmasının turizmi geliştirdiğini vurgulayan Doç. Dr. Aydın, yeşil aklama stratejilerinin sürdürülebilir turizm için etik çerçevede ele alınması gerektiğini belirtti. Dijital markalamanın ise destinasyonların uluslararası arenada tanıtılmasında güçlü bir araç olduğunu ifade ederek, doğru stratejilerle şehirlerin değerini artırmanın mümkün olduğunu söyledi.
Panel, soru-cevap şeklinde katılımcıların katkıları ve öğrencilerin yoğun ilgisiyle sona erdi.
Etkinlikte, medya ve turizmin bölgesel kalkınmaya olan etkisi konusunda geniş bir farkındalık oluşturuldu.